tiistai 15. toukokuuta 2018

KUVAUSJÄRJESTELYN NÄYTTÖ

Aloimme suorittamaan kuvausjärjestelyn näyttöä jonka deadline on 14.5. Näyttöön piti olla suoritettuna 2 kpl kuvausjärjestelyjä (Muurla ja catering-puolen ruokakuvaus). 

ASIAKKAAN HANKINTA JA ESITTELY

Lähdimme yhdessä tiimin kanssa ideoimaan yhteistä asiakasta näyttöön. Ensin mietimme jotain vaatekauppaa mutta lopulta päädyimme eläinaiheeseen ja asiakkaaksemme valikoitui eläinkauppa Voimaeläin.
Kävimme asiakkaan luona sopimassa kuvauksista ja kerroimme että meillä on mahdollisuus saada kuvauksiin kissoja, koiria ja hevosia. He antoivat meille vapaat kädet kuvien suhteen, tärkeintä kuvissa oli se että tuotteet tulevat hyvin näkyviin. 




ESIMOTOROLA

1. Mitkä ovat tämän asiakkuuden tavoitteet?
- Tärkeimpänä on asiakkaan tyytyväisyys ja aikataulujen noudattaminen sekä tarjota asiakkaalle hyviä ja laadukkaita valokuvia.

2. Mitkä ovat asiakkuuden hyödyt?
- Asiakas saa ilmaisia kuvia joita voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan (face, insta, nettisivut ym.), heidän tuotteensa saavat näkyvyyttä ja mahdollisesti enemmän ostajia.

3. Mitä opin asiakastyöstä?
- Aikataulutusta, tiimityöskentelyä, ammattimaisuutta, valokuvaamista ja saan lisää kokemusta kuvausjärjestelystä ja asiakkaiden kanssa toimimisesta. 

4. Mitä osaamista  tämä vaatii tiimiltäni ja minulta?
- tiimityöskentelyä, yhteistyötä, aikataulujen noudattamista ja ideointia.


LUONNOKSET, IDEOINTI JA SUUNNITELMA

Ideani oli kuvata kissoja käyttämässä Voimaeläimen tuotteita (leluja, petejä, valjaita, pantoja, ym.), sain tiimiläiseltäni Ragdoll-kissoja kuvauksiini ja heti tuli idea sinisensävyisistä kuvista koska kissoilla on kirkkaan siniset silmät. Kuitenkin kissoja kuvatessa päätin kokeilla tapetoitua seinää ja pinkiksi maalattua seinää ja ne toimivat mielestäni todella hyvin kissojen kanssa. 






















Kuvat pyrin ottamaan kaikki suoraan edestä päin, osa kuitenkin tuli otettua myös aavistuksen sivusta päin. Rekvisiittana pyrin käyttämään vain Voimaeläimen tuotteita jotta tuotteet tulisivat mahdollisimman hyvin esiin.



















KUVAUSSUUNNITELMA

Suunnitelmani oli kuvata siis kissoja käyttämässä Voimaeläimen tuotteita. Kohderyhmänä oli lemmikit ja niiden omistajat jotka asioivat Voimaeläimessä. Kuvien tarina on kuvailla kissojen arkea Voimaeläinten tuotteiden kanssa ja näyttää se, että eläimet pitävät niistä. Rekvisiittoina pyrin käyttämään vain Voimaeläimen tuotteita ja erilaisia taustoja jotta tuotteet olisivat mahdollisimman paljon esillä eivätkä sekoittuisi toisten tuotemerkkien tuotteisiin (ikea ym. ). Kuvauslokaationa toimi luokassamme oleva koppi koska kissojen omistaja ei olisi muuten suostunut kissoja lainaamaan. 


AIKATAULU
Kuvassa näkyy tiimipesämme seinällä ollut aikataulu. Minä kuvasin kissoja 20. päivä huhtikuuta ja 30. päivä huhtikuuta. 

SUUNNITELMIEN ESITTELY ASIAKKAALLE + PALAUTE + PALAUTTEEN MUKAISET MUUTOKSET

Suunnitelman kuvata tuotteita eläimien kanssa esittelimme suullisesti jo heti ensimmäisellä kerralla kun menimme tapaamaan asiakasta, ja he pitivät ideastamme. Emme siis joutuneet muokkaamaan ideaamme ja pääsimme heti aloittamaan idean toteutuksen.





KUVAUSJÄRJESTELYT + KUVAUKSET

Kuvauksiin suunnittelin alunperin sinistä taustaa, koska ajattelin sen sopivan hyvin kissojen silmien väriin, mutta testikuvia ottaessani totesin että kopin pinkiksi maalattu seinä ja tapetoitu seinä toimivat todella hyvin kissojen kanssa, ja ensimmäiset kuvaukset suoritin näitä taustoja käyttäen. Toisissa kuvauksissa sain käyttööni kopin siniseksi maalatun seinän, mutta kuvat eivät mielestäni onnistuneet niin hyvin kuin ensimmäisellä kerralla kissojen levottomuuden takia, mutta kyllä siitäkin muutama ihan onnistunut kuva saatiin. Kuvat rajasin melko tiukasti että huomio kiinnittyisi mahdollisimman hyvin tuotteisiin.  Kuvauksissa käytin laajaa syväterävyyttä koska kapeampi syväterävyys ei olisi välttämättä toiminut kissojen ja tuotteiden kanssa hyvin. 

Laaja syväterävyys? - Laaja syväterävyys tarkoittaa sitä, että kuva on isolta alueelta tarkka. Tällöin f-arvo on suuri ja aukko on pieni. 

Kapea syväterävyys? - Kapea syväterävyys tarkoittaa taas sitten sitä että alue on pienelta alueelta tarkka ja tällöin aukko on suuri ja f-arvo pieni.

Suljinaika? - Suljinajalla voi säädellä kuinka paljon valoa pääsee kerralla aukosta kennolle. Jos luku on alle 50, kannatta käyttää jalustaa. 

ISO-arvo? - Mitä suurempi ISO-arvo on, sen rakeisempi kuvasta tulee. Suurta ISO-arvoa käytetään yleensä silloin kun valaistus on heikko. 








KUVAUSSOPIMUS

Aina kun tehdään kuvaussopimuksia, sopimuksesta tulee löytyä asiakkaan ja valokuvaajan nimet, miten kuvia käytetään ja missä ne julkaistaan, mitä kuvia käyttölupa koskee,paikka ja aika sekä molempien osapuolien allekirjoitukset. Lisäksi meitä pyydettiin lisäämään sopimukseen kohta jossa pyydämme asiakasta mainitsemaan nimemme sekä alamme ja koulumme nimi. 




KUVIEN NIMEÄMINEN JA TALLENTAMINEN + LÄHETTÄMINEN ASIAKKAALLE

Kuvat kannattaa aina nimetä niin, että asiakkaan on mahdollisimman helppo tunnistaa mistä kuvasta on kyse, varsinkin jos asiakkaalle toimitetaan useampi kuva. Kuvat tulisi siis nimetä esimerkiksi näin: voimaeläin_jeminapalander_kissakorissa_1. 

Asiakkaan kanssa sovimme että lähetämme valmiit kuvat heidän antamaansa sähköpostiosoitteeseen.

ASIAKKAAN PALAUTE

Asiakas olisi halunnut enemmän kuvia antamistaan pesuaineista, mutta oli kuitenkin ihan tyytyväinen muihin kuviimme. Hän otti kaikki lähettämämme kuvat vastaan. 

JÄLKIMOTOROLA

1. Mikä meni hyvin ja mikä meni huonosti?
 - Kuvaussuunnitelmien suunnittelu ja noudattaminen onnistui hyvin sekä myös tuotelainoista huolehtiminen koska pesimme ja puhdistimme käyttämämme tuotteet huolellisesti ennen palautusta. Huonosti meni ehkä asiakkaan toiveiden noudattaminen ja se, että emme kyselleet tarpeeksi tarkasti mitkä tuotteet he erityisesti haluavat kuvattavaksi. 

2. Mitä opimme?
- Opimme että asiakkaita on erilaisia, tämä asiakas oli erilainen kuin aikaisempi asiakkaamme. Opimme myös että eläimiä on vaikea kuvata, koska ne eivät aina pysy paikoillaan tai ole juuri haluamassamme asennossa ja että kuvauksissa saattaa joskus joutua tekemään kompromisseja. 

3. Mitä teemme ensikerralla paremmin?
- Kysymme asiakkaalta vielä tarkemmin millaisia kuvia he haluavat ja mitkä tuotteet erityisesti. 

4. Mitä viemme käytäntöön jotta pääsemme visioomme?
- Otamme huomioon kaikki olosuhteet, sillä joskus kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan ja joutuu tekemään kompromisseja. 














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti