maanantai 28. tammikuuta 2019

HYVÄ ASIAKASPALVELU

Hyvä asiakaspalvelu esimerkiksi graafisessa työssä tarkoittaa ammattimaista käytöstä, luottamusta, yhteydenpitoa, asiakkaan kunnioittamista sekä aikataulutusta.


AMMATTIMAISUUS

Ammattimaisuus tarkoittaa sitä, että asiakkaan kanssa keskustellessa täytyy kirjoittaa sujuvaa kieltä, eikä käyttää esimerksi puhekieltä kirjoittaessa asiakkaalle sähköpostia. 
Täytyy myös osata käyttää ammattisanastoa ja osata selittää ammattisanastoa asiakkaalle niin että myös hän ymmärtää. 

ASENNE

Asiakastöihin pitää osata suhtautua aina hyvillä mielin, vaikka meneillään oleva asiakasprojekti ei välttämättä olisikaan se itselle kaikkein mieluisin. Asiakkaalle täytyy aina olla ystävällinen, vaikka saatu palaute ei olisikaan se toivottu. 
Ja jos asiakkaan idea ei vastaakkaan sitä omaa ideaa, täytyy projekti pystyä silti toteuttamaan ajallaan ja hyvin tehtynä. 

ASIAKKAAN KUNNIOITTAMINEN

Asiakasta ja hänen toiveitaan täytyy kunnioittaa ja hänen mielipiteitään kuunnella. Vaikka asiakkaan idea ei olisi omasta mielestä yhtään hyvä, täytyy sitä silti osata kunnioittaa koska se on asiakkaan näkemys asiasta. 
Täytyy myös osata kuunnella asiakkaan toiveita, ei voi tehdä töitä siis pelkästään oman mielen mukaan. 

YHTEYDENPIDON YLLÄPITO

Pitää varmistaa että tieto asiakkaan ja tekijän välillä kulkee hyvin ja että saa asiat selitettyä asiakkaalle tarpeeksi ymmärrettävästi. Töiden aikataulut täytyy ilmoittaa etukäteen ja mikäli niissä tapahtuu muutoksia täytyy myös se ilmoittaa asiakkaalle. 
Asiakas täytyy muistaa pitää ajantasalla projekteissa.
Jos töitä tehdään tiimissä, täytyy päättää yksi yhteyshenkilö jonka kautta tapahtuu kommunikointi asiakkaaseen. 

AIKATAULUTUS

Työt täytyy aikatauluttaa tarkasti (esimerkiksi milloin luonnokset ja milloin valmiit työt jne.) ja aikataulu täytyy sovittaa sopivaksi sekä asiakkaalle että tekijälle. Aikataulusta täytyy myös osata pitää kiinni, ja mikäli siinä tulee muutoksia täytyy niistä ilmoittaa heti asiakkaalle. 

LUOTTAMUS

Asiakkaiden kanssa työskenneltäessä luottamus on todella tärkeää. Tekijän täytyy osata pitää sovituista asioista kiinni ja olla luottamuksen arvoinen.

TOIVEIDEN TOTEUTTAMINEN

Täytyy osata ottaa asiakkaan toiveet ja annetun palautteen huomioon. Asiakkaalle pitää antaa monia vaihtoehtoja esimerkiksi logosta, jotta asiakas voi vertailla eri vaihtoehtoja. 

LUVATTU LOPPUTULOS

Ennen projektia perehtyy tarkkaan asioihin joita projektiin tarvitaan jotta voi palauttaa asiakkaalle huolellisesti viimeistellyn lopputuloksen, eli laadukkaan työn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti